Cum (te) ajuți în cazul în care apare problema ideației sau a tentativei de suicid?

Articol realizat de Psiholog Vlad Guluță

În luna septembrie, există ziua internațională de prevenție a suicidului (10 septembrie). Psihologul Vlad Guluță ne ajută să înțelegem cum apare, cum poți identifica și ce poți face în cazul în care se pune problema ideației sau a tentativei de suicid? 

De ce se ajunge la suicid?

Există mai mulți factori care, puși împreună, pot duce către suicid. În momentele foarte dificile care pot apărea din diferite cauze în viața cuiva, resursele (emoționale, fizice, cognitive), sunt la pământ. Fără resurse de a face față, factorilor asociați cu suicidul le este mai ușor să lucreze.

Cel mai discutat factor atunci când vine vorba de sinucidere: tulburările mentale. Un procent mare din numărul persoanelor care și-au luat viața sufereau de o tulburare psihică. Însă, doar un procent mic dintre cei cu probleme mentale mor prin sinucidere. Urmat de tentativele anterioare, jumătate dintre cei care au avut cel puțin o tentativă în trecut au mai încercat pe viitor să se sinucidă. De asemenea, consumul excesiv de alcool sau alte substanțe este întâlnit la 20 - 50 % dintre cei care s-au sinucis. Riscul consumului de substanțe crește atunci când persoana în cauză prezintă și tulburări mentale.

Amintim și de alți factori asociați cu suicidul, atunci când există situații cu un puternic impact psihologic precum: pierderea locului de muncă sau mari pierderi financiare.sau rolul pe care îl joacă boala (de data aceasta fizică) și durerea fizică cronică. Printre acestea se numără și istoricul familial, referindu-se la tentativele de suicid care au apărut în cadrul familiei respective. Cele mai influente fiind din partea părinților, dar și încercările altor membri pot influența puternic.

Care este diferența dintre ideație și tentativă suicidală?

„Mulți dintre cei care au ideație suicidală nu ajung și la tentativa de suicid” - David Klonsky

Afirmația lui Klonsky este foarte imporantă deoarece ne demonstrează faptul că nu toți cei care se gândesc la suicid o să transpună acest gând în fapte. Însă, riscul de suicid la cei la care a apărut deja ideația este foarte ridicat. Este util să identifici din timp dacă apar gânduri de acest fel și să se ia măsuri pentru a putea gestiona și remedia situația, evitând un scenariu negativ.

Dacă ideația suicidală reprezintă gânduri sau idei legate de intenția unei persoane de a se sinucide (și pot să rămână doar la forma de gând ca eveniment unic - apar într-o perioadă mai dificilă sau încărcată emotional), tentativa de suicid reprezintă comportamente și acțiuni evidente ale unei persoane, îndreptate către a își lua propria viață. Încercări clare prin care persoana caută să moară.

Pentru a explica cum se ajunge de la ideație la tentativă, în literatura de specialitate au apărut modele și teorii ale suicidului. Fiecare în parte a adus o contribuție către o mai bună înțelegere a mecanismelor deficitare care fac ca o persoană să comită un asemenea act. Și cum poate fi prevenit acest lucru. Printre cele mai cunoscute este modelul propus de Klonsky și May în 2015, denumit Teoria celor trei pași către sinucidere.

Dintre elementele care fac diferențierea dintre ideație și tentativă la modelul propus de Klonsky se numără: prezența durerii (fizice, psihice, emoționale); lipsa speranței (încrederea că se poate trece peste, că se poate face față, că o să treacă); lipsa unei conexiuni cu viața (motive care să te facă să lupți, relații sociale, scop în viață, persoane semnificative etc); capacitatea, voința, forța de a comite actul în sine. Unele teorii pun accent și pe lipsa unor strategii eficiente de rezolvare de probleme.

Poza noua 30.09.2021

Ce poți face dacă te afli într-o astfel de situație sau știi pe cineva în această situație?

1.      Cere sprijin din partea unui specialist: Dacă simți că treci printr-o perioadă dificil de gestionat din mai multe puncte de vedere, nu ezita să apelezi la ajutor specializat. A acționa din timp poate să facă o mare diferență.

2.      Nu ezita să vorbești despre ceea ce simți cu cei dragi: În momentele dificile pare că totul se năruie și ești singur/ă și ai tendința de a te izola sau îndepărta de cei dragi. Nu uita că familia, prietenii sau partenerul pot fi o resursă importantă, nu ezita să vorbești despre ceea ce simți.

3.      Fă exerciții de relaxare în momentele tensionate/impulsive: Un simplu exercițiu de respirație (tiny.cc/uyrxsz), este de mare folos în momentele de agitație și te poate ajuta să amâni o decizie impulsivă, oferindu-ți timp să cauți alte modalități de a face față.

4.      Utilizează un SafetyKit: Acest kit poate să conțină orice lucru la care poți apela în cazul în care apare ideația suicidară sau impulsul de a comite o tentativă de suicid. Numărul unui prieten drag sau al unei persoane care te poate ajuta sau poate vorbi cu tine, bilețele de încurajare (o să fie bine, sunt stări negative care trec, sunt modalități prin care se poate face față, este o decizie impulsivă care va trece dacă mă liniștesc).

5.      Dacă ești prins în tumultul momentului nu ezita să apelezi la linia antisuicid: Alianța Română de Prevenție a Suicidului are o linie verde disponibilă pentru persoanele care se confruntă cu o atfel de situație. Folosește resursele diponibile Nr: 0800 801 200.

Așadar, după cum putem observa, este o cărare complexă și dificilă pe care o persoană o urmează atunci când se ajunge la sinucidere. Cărarea respectivă este presărată cu diferiți factori care pot influența rezultatul într-o direcție sau alta. Este important să înțelegem procesul din spate pentru a reuși sa ne ajutăm pe noi sau pe alții care sunt într-o situație similară. Semnele sunt acolo, să le identificăm și să ajutăm! Este dificil să cuprindem tot ce ne spune literatura de specialitate despre suicid, însă am încercat să scoatem în evidență, pe scurt, aspectele cele mai importante și necesare de care ne putem folosi ca rezultatul să nu fie unul negativ.

 

 

 

 

DISTRIBUIE