Sportivi în izolare (Ep. 2) - Interviu cu Andrei Conțan, triatlonist

Interviu realizat de Psiholog Diana Pop

Diana Pop: Cine este Sportivul Andrei?

Andrei Conțan : Sportivul Andrei este un norocos. În afara triatlonului, Andrei este un IT-ist pasionat de sport care își ghidează parcursul profesional în baza valorilor și experiențelor acumulate în viața sportivă. Am început să practic triatlonul acum 8 ani, cu curse pe distanțe scurte, iar cu fiecare an am încercat să cresc nivelul de dificultate al competițiilor la care iau startul.

Acum 4 ani, am participat la prima ediție de triatlon extrem pe distanță lungă în Elveția, iar  de-atunci a devenit o pasiune și un mod de viață.  Până în prezent, am participat la 4 evenimente extreme (Swissman, Celtman, Swedeman, Patagonman) unde am parcurs 4km înot în ape de 7 grade Celsius, parcurs cu bicicleta între 180 si 200 km cu diferențe de nivel între aprox 2000 si 4000 de metri altitudine și alergat 42 de km cu minim 1500 m diferență de nivel. 

În urmă cu 2 ani am luat decizia de relocare în Olanda, unde am descoperit servicii specializate de antrenorat și recuperare sportivă, dedicate triatloniștilor. Începând cu luna ianuarie, perspectivele de antrenament au atins apogeul, astfel că fac parte din echipa de triatloniști amatori a Julie Dibens Crew, o legendă a acestui sport.

Sportivi în izolare (Ep. 2) - Interviu cu Andrei Conțan, triatlonist

D P : Care abilități din rolul de sportiv te-au ajutat până acum  în carantină?

AC: Perioada de carantină a venit cu provocările ei. Din punct de vedere competițional, toate competițiile au fost anulate și centrele de înot/fitness închise. Nimic din ce a fost planificat la începutul anului, nu a mai fost valabil astfel că am replanificat, împreună cu antrenorul, toată strategia de pregătire. Însă cu majoritatea curselor anulate, entuziasmul a început să scadă cu fiecare zi de carantină. Urcatul pe bicicleta devenise tot mai dificil, alergatul o povară, recuperarea post-antrenament, optională.

Îmi aduc aminte de un antrenament de la începutul perioadei de carantină, o sesiune de 3 ore de bicicletă. Am renunțat pe parcurs pentru că nu am reușit să duc mental și emoțional ideea de a sta închis în casă și a mă antrena între 4 pereți pe perioade lungi de timp. A devenit un aspect ce urma să-l adresez în următoarele săptămâni. Nu am stat departe nici de aplicațiile de meditație precum Headspace, pe care am început încet să-l includ în programul zilnic de antrenament. 

Conversațiile zilnice cu antrenorul m-au ajutat să rămân în parametrii agreați de antrenament. Am început să găsim balanța potrivită între volumul de ore de antrenament vs volumul de ore de muncă la birou + odihnă. Toate cărtile de psihologie sportivă pe care le-am adunat de-a lungul timpului, au revenit în atenția mea și am (re)început tentativele de a răspunde la omniprezentele întrebări: “de ce fac asta?”, “ce ai de caștigat?” și multe altele.

Sportivi în izolare (Ep. 2) - Interviu cu Andrei Conțan, triatlonist


DP: Știu că din punctul de vedere al restricțiilor, Olanda are reguli mai puțin stricte de circulație față de Romania, cu toate acestea, cum ți-a afectat rutina de sportiv perioada aceasta?

Într-adevar, politica de gestionare a pandemiei în Olanda m-a ajutat să mă concentrez pe opțiunile rămase la dispoziție. Practic, antrenamentele de bicicletă și alergare au ramas neschimbate - mai mult, zonele de antrenament au devenit brusc mult mai puțin aglomerate și am încercat să profit de asta pe cat de mult posibil. Cu înotul, e putin mai greu. Centrele de natație sunt încă închise și apa din canale prea rece. Am deja 7 săptămâni de când ‘înot’ pe uscat și fac exerciții specifice de tehnică. 

Însă probabil singurul lucru pe care nu am reușit să-l compensez e partea de masaj și recuperare de care aveam parte în mod regulat. La volumul și intensitatea curentă a antrenamentelor, riscul de accidentare e destul de mare, iar masajul era partea care îmi reseta corpul și ajuta în recuperare. Noroc cu vechii prieteni și sprijinul lor de-a lungul timpului, care m-au învățat rutinele de recuperare dupa efort și mi-au permis să gestionez mai bine întreg volumul de efort.

DP : Din punct de vedere emoțional, ce schimbări simți că s-au declanșat în interiorul tău de când cu pandemia?

AC : Cred că majoritatea experiențelor se pot încadra la categoria conștientizare. Profilul antrenamentelor în perioada asta e gândit de așa natura încât să devin mult mai conștient de gândurile și starea mea fizică pe parcursul sesiunilor de efort. E vorba de acel “sweet spot” zona unde încerci să devin mental comfortabil cu incomfortabilul. Mai mult, dacă la începutul anului știam exact când voi concura și cu ce obiectiv, acum știu cel mult care e antrenamentul pe săptamâna viitoare și încep să fiu ok cu asta - e un proces continuu la care lucrez. Descopăr despre mine că încep să tranziționez de la persoana care vroia să aibe totul planificat și controlat pe următoarele 3 luni, la persoana care încearcă să accepte cu mai multă ușurință lucrurile care nu îi sunt în control. 

DP : Cum iti faci antrenamentul din punct de vedere mental în carantină?

Odată cu carantina, am descoperit ore în plus de antrenament la care în mod normal nu aveam acces. Pentru că petreceam aproximativ 1 oră/zi în drumul spre birou plus alte ocazii sociale, carantina mi-a adus cel puțin 5 ore/săptămână pe care să le pot folosi altfel. Unele ore se duc în zona de antrenament, altele în zona de lectură, recuperare și mai nou, meditație. La ritualul standard de 2 antrenamente pe zi, unul dimineața și unul după-masa, s-au mai adăugat între 10 și 20 de minute de meditație folosind aplicații de profil. În cartile de psihologie sportivă am descoperit metode care mă ajută să exersez diferențierea între presiune și stres, să redefinesc ideea zonei de confort sau mecanisme de calmare a conversațiilor interne.

DP : Știu că practici acest sport  de foarte mulți ani și ai muncit foarte mult să îți creezi o “identitate de atlet”  care sa te ajute in timpul competitiilor , avand in vedere noile conditii si noua perioada pe care o traversam, cum ti-a fost afectata aceasta identitate? Simti ca ti-a luat din alte resurse ale tale? 

Simt că situația curentă a contribuit la solidificarea identității mele de atlet. Cu program curent de antrenament și muncă, la care adaug colaborarea cu noul antrenor, identitatea mea de atlet s-a conturat mai puternic. Antrenamentele consistente și orele lungi petrecute la înot sau bicicletă sau alergat, s-au transformat încet în încredere în abilitățile și forțele mele de a atinge obiectivele propuse. Daca până acum câteva luni mă identificam ca un IT-ist ce practica triatlon, simt că tranziționez spre o identitate de triatlonist ce își sprijină pasiunea prin intermediul IT-ului. Sunt doar la început de drum și conștient că necesită un efort considerabil, însă sunt determinat si sprijinit de apropiați în această aventură.

DP:  Sportul pe care îl practici nu este un sport de echipă ci din contră este un sport solitar, ce din solitudinea din competiții poți să aduci în perioada pe care o traversam astfel încât să fie o resursă pe care să o folosești în această perioada de carantină? 

Sunt de parere ca solitudinea triatlonului e mai degrabă o opțiune, decât o caracteristică a disciplinei. În afara competiției sunt înconjurat de o mulțime de oameni care contribuie activ la pregătirea mea fizică și psihică. Lista e lungă și include cercul apropiat de prieteni, antrenori, terapeut, maseur, familie care mă ascultă, mă sprijină și mă susțin la fiecare competiție. Chiar dacă e un sport individual, pe parcursul competitiei sunt eu cu mine, conectat la obiectivul propus și cu motivația clară de ce fac asta. În consecință, cred că simpla idee că am un obiectiv și o motivație, mă ajută să gestionez mai ușor această perioadă. Ambele aspecte îmi sunt scrise într-un caiet la care mă reîntorc de fiecare dată când simt nevoia. Se întâmplă să ajustez detaliile sau reformulez obiectivul sau să găsesc o altă motivație, cu toate acestea, e important să regăsesc detaliile așternute pe o foaie să-mi reamintească  “de ce?” și “încotro?”

Sportivi în izolare (Ep. 2) - Interviu cu Andrei Conțan, triatlonist

 

 

 

DISTRIBUIE