Psihologia sportului pentru non-atleți

Text de: Psiholog Diana Pop

Exercițiul fizic necesită atât efort mental cât și fizic. Îi ajută pe copii să crească într-un mod sănătos, adulții să rămână în formă, este ceea ce numim relația dintre minte și corp și modul în care se conturează una pe cealaltă.

Psihologia sportului este disciplina care are ca scop final îmbunătățirea performanței și depășirea obstacolelor care apar în timpul competiției prin folosirea diferitelor tehnici (tehnici de imagerie dirijată, de relaxare etc).


Această disciplină  poate fi folosită într-o gama variată de alte domenii care nu au neapărat legătură cu domeniul sportiv deoarece în viața noastră de zi cu zi ne confruntăm cu o mulțime de obstacole pe care dorim să le depășim. Ne dorim cu toții să fim versiunea noastră cea mai bună. 

Sportivii știu că o parte importantă a victoriilor vine din starea lor mentală. Știu că au nevoie de concentrare, încredere, toleranță la frustrare și o orientare spre realizare. Exact de aceleași lucruri avem și noi nevoie în viața noastră de zi cu zi și, din acest motiv, tehnicile folosite de psihologii sportivi pot fi  încorporate în viața noastră cotidiană.


Există o gamă variată de tehnici care pot fi folosite, însă trei dintre acestea sunt cel mai frecvent folosite și cu o eficiență mai ridicată :


Vizualizarea este o tehnică folosită de cele mai multe ori în sporturile individuale (sporturi de anduranță) iar ideea este de a exersa traseul prin imaginarea cât mai detaliată a scenariilor posibile și modul în care vei reacționa la ele, vizualizându-te întotdeauna câștigând.
Dialog intern pozitiv, mai exact să înțelegi ce îți spui și ce răspuns îți dai. Atunci când un astfel de dialog este unul pozitiv și de încurajare, îți îmbunătățește abilitățile. Această tehnică este cea mai comună și este folosită în sporturi individuale ca golful sau tenisul.
Tehnica “Dacă… atunci”  este o metodă de creștere a încrederii de sine iar scopul ei este de a-ți imagina problemele sau obstacolele care pot să apară în timpul competiției și de a aduce strategii sau răspunsuri pe care le poți folosi.

Desigur, aceste tehnici pot fi folosite atât în mod particular cât și prin combinarea lor, în funcție de situația cu care ne confruntăm și de „competiția“ în care ne aflăm la momentul respectiv. Mai specific, putem să folosim aceste tehnici în una din următoarele posibile situații :

Vorbitul in public : Studiile efectuate au arătat că tehnica “dacă..atunci” merge foarte bine la o persoană căreia îi este teamă să vorbească în public prin imaginarea posibilelor dificultăți și a strategiilor de a le face față, teama este diminuată iar încrederea de sine crește.
Activități de mare risc care de regulă generează mai multă anxietate. Tehnica vizualizării  a fost aplicată la chirurgi care și-au imaginat o hartă mentală a operației și care a dus la o performanță îmbunătățită.
Situațiile sociale stresante care uneori  implică o figură autoritară și în care nivelul nostru de anxietate este atât de ridicat încât simțim că ne blocăm, avem un freeze. În cazul acesta, dialogul intern pozitiv a demonstrat o eficacitate ridicată deoarece „antrenează” persoana în situația respectivă  și îi oferă o încredere mai ridicată.

Tehnicile prezentate mai sus pot fi aplicate în viața noastră de zi cu zi, însă este necesar ca ele să fie însoțite de o anumită disciplină și de perseverență deoarece nu este un proces de imediat , ci unul de lungă durată.

Sursa foto: https://ro.pinterest.com/pin/509751251548581544/ 

DISTRIBUIE